Jak zacząć biegać? Powoli i z przyjemnością!

Jak zacząć biegać? Dla niektórych to pytanie wydaje się śmieszne. No jak? Po prostu wychodzimy pewnego dnia na dwór i ruszamy przed siebie. Niby tak… dlatego pytania powinno brzmieć: jak zacząć regularnie biegać. To już trudniejsza sprawa.

Sam chciałem biegać już parę lat wcześniej. Parę razy też próbowałem przekonać się do regularnego biegania ale udało mi się to zrobić dopiero w tym roku. Jaka była tego przyczyna?

Zaczynałem zbyt szybko.  Tak – typowy błąd dla początkującego biegacza. Wychodzi pewnego dnia z domu ubrany w sportowy ubiór i zaczyna po prostu biec przed siebie. Biec zamiast truchtać. To wszystko prowadzi do tego, że już po kilkuset metrach zaczynamy czuć jakby nasze łydki były z kamienia. A na koniec biegu, kiedy byłem już wyczerpany kończyłem swoją 1 ,5 km przebieżkę sprintem (w końcu żeby dobrze trenować trzeba się zmęczyć, czyż nie?).

Dobra rada: zaczynaj powoli! Mam tu na myśli zarówno kilometraż jak i tempo. W większości początkujących planów dla biegaczy w pierwszych tygodniach marsz jest pomieszany z truchtem. Tego typu plany treningowe wydają się być zbyt łatwe. Faktycznie są łatwe – ale to nie powód, żeby od razu zaczynać od czegoś bardzo trudnego. To, że są łatwe – to jak najbardziej ma swoje uzasadnienie.

Żeby zacząć regularnie biegać trzeba też poczuć przyjemność z biegania. Jeśli będziemy zaczynali biegać z przerastającym nas tempem – to nic z tego. Nie ma szans, żeby bieganie stało się dla nas przyjemnością – to będzie raczej mordęga. Stąd każde kolejne wyjście na dwór będzie traktowane w większym stopniu jako przymus, niż coś co chcemy naprawdę zrobić. Aby poczuć przyjemność płynącą z biegania radzę na początku odłożyć na bok zegarek – żeby nie patrzeć na tempo jakim biegniemy (tzn. żeby się nie stresować, że kilometr udaje nam się przebiec w 5 minut, podczas gdy znajomi biegają tę samą odległość w 3,5 minuty). Na samym początku nie warto sobie także narzucać żadnych planów treningowych – biegajmy tyle razy w tygodniu ile mamy ochotę. Biegajmy tak długo jak komfortowo się czuje nasz organizm.